پای درس استاد/ خدا می بیند!
در آیه شریفه هم میفرماید «أَ لَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَی» در آیات دیگری هم اشاره به قُرب و نزدیکی دارد،
مثلا میفرماید: «وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرید» یا
«وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْکُمْ وَ لکِنْ لا تُبْصِرُونَ»
شماها نمیبینید ولی ما به او نزدیکتر از شما هستیم. تو کور هستی و چشم
باطنت کور است و مرا نمیبینی ولی من که میبینم که چه کار داری میکنی
تمام گفتارها و رفتارهای انسان های وارسته، نقشهٔ راهی است برای آن ها که
می خواهند در مسیر الهی قدم بردارند. به توفیق الهی، زین پس گفتارهایی
کوتاه از دروس اخلاقی مرحوم مجتبی تهرانی را برای استفاده علاقه مندان
منتشر خواهیم کرد.
((...«حیا» آن ودیعه الهی و غریزه انسانی است که انسان را از اعمال زشت باز
میدارد؛ یعنی چه قبل از عمل که انسان عمل را تصویر میکند و چه بعد از
عمل، حیا نقش بازدارندگی دارد. به این معنا که روح وقتی با یک عمل زشت
روبرو میشود و وقتی که عمل زشت را تصویر میکند، منفعل و منکسر میشود و
همین حالت موجب بازدارندگی او است و بعد از عمل هم، این حالت بازدارندگی
نسبت به تکرار آن عمل زشت پیدا میشود.
حیایی که انسان نسبت به ناظر دارد، گاهی «حیاء من الخلق» است، گاهی «حیاء
من النفس» بوده و گاهی «حیاء من الملائکه» میباشد؛ یعنی فرشتگانی که مأمور
ضبط اعمال انسان هستند. گاهی «حیاء من اولیاء الله» است. پنجمین نوع آن
«حیاء من الله» است، یعنی از خدا خدر باب «حیاء من الله» ما یک بحث معرفتی
داریم و یک بحث تربیتی. در مورد بحث تربیتی، ما روایات متعددی داریم که
«حیا من الله» را در روابط گوناگون مطرح میفرمایند. یعنی این که انسان
باید با توجه به این روابط حیاء داشته باشد.